Monday, October 8, 2012

1-ចំណុចអវិជ្ជមានមួយចំនួនក្នុងគ្រួសារទាក់ទងនឹងការអប់រំ ទូន្មានកុមារ

-ខ្វះភាពជាគំរូនែឪពុកម្តាយ ឬ អាណាព្យាបាល

ជាទូទៅឪពុកម្តាយខ្មែរមួយចំនួនមិនទម្លាប់អានសៀវភៅ កាសែត... នៅ​ផ្ទះ សម្រាប់បង្កើនចំណេះដឹង​ផ្ទាល់​ខ្លួនទេ ហើយ​ក៏មិនសូវ​អានឬ​និទាន​សម្រាប់ឱ្យកូនស្តាប់ដែរ​ ដែលជា​ហេតុ​ធ្វើឱ្យកូនៗមិន​មានចំណង់​ចំណូល ​​​ចិត្តអានសៀវភៅដូចឪពុកម្តាយ​ ។​មួយវិញ​ទៀតនៅ​ក្នុងផ្ទះ​គ្រួសារ​​ខ្មែរ​ភាគច្រើន ពិសេសនៅតាម​ជនបទ ក៏មិនសូវមានទូតាំងសៀវភៅ​​ ដែលករណី​នេះ​វាបង្ហាញពីភាព​មិនសូវចិត្តទុកដាក់និង​មិន​យល់​ពី​គុណ​​សម្បត្តិរបស់​សៀវភៅដែលជា​ប្រភព​សំខាន់​ក្នុងការ​អភិវឌ្ឍ​ចំណេះ​ដឹង និង​សមត្ថភាព​។ ឪពុក​ម្តាយ​ឬអាណាព្យាបាល គួររៀបចំ​ទុកដាក់​សៀវ​ភៅ ឱ្យបានច្រើនទោះបីមិនមានពេលអានក៏ដោយ នេះ​ជា​មធ្យោ​បាយ​​​មួយក្នុងការលើកកម្ពស់​ការនិយមចូលចិត្តអានរបស់កូន ៗ។​ចំណុ​ច​សំខាន់​មួយទៀត​ក្នុងលើក​កម្ពស់​មោទនភាពគ្រួសារ គឺការ​តាំង​សញ្ញា​ប័ត្រ រូបថតកិត្តយស ប័ត្រសរសើរ ​មេដាយសម្រាប់ឱ្យកូនបាន​មើល​ឃើញ ព្រោះ​វាមានប្រយោជន៍​ច្រើន​ក្នុង​ការអប់រំ ឫទូន្មាន​ដោយ​ប្រយោល​ក្នុងការតម្រង់​ទិសកូន​ទៅ​រក​ផ្លូវល្អ​តាម​រយៈភាពជា​គំរូ​របស់​ឪពុក​ម្តាយ​ នេះការបង្ហាញ​ទាំង​នេះ ជា​កម្លាំង​អាថ៌កំបាំងមួយ ជួយ​ដាស់​តឿន​​កូន​ៗ​​បាន​មួយ​ចំនួន​ធំ ពេល​ដែលគេ​ដើរ​ផ្លូវ​ខុស ព្រោះវាបា​នបង្កើត​​ជា​សម្លេង នៅក្នុង​សតិ​សម្បជញ្ញៈ​របស់​​គាត់​ ហើយ​ពេលខ្លះ វា​ធ្វើ​ឱ្យគាត់​មានភាព​ខ្មាស់​អៀន​ដោយ​ស្វ័យប្រវត្តិ​​ចំពោះ​កំហុសរបស់​គាត់​ និង​ឆាប់​មាន​ភាព​ភ្ញាក់​រំព្ញកជាង ។ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ វានៅតែទាមទារជាចាំបាច់ពី​ការយកចិត្តទុកដាក់​តាមដានការ​សិក្សា​​របស់​កូនជានិច្ចផង​ដែរ ។ចំណុចអសកម្ម​មួយ​ចំនួន​ទៀត​គឺឪពុកម្តាយមួយ​ចំនួន​បាន បំបាក់​ទឹកចិត្ត​កូន​​ដើម្បី ទាញ​យកផលប្រយោជន៏ពីកូន ដោយ​ជំរុញកូនឱ្យ​ឈប់រៀន​ដើម្បី ចូលធ្វើការរកប្រាក់ សម្រាប់​ជា​ចំណូល​គ្រួសារ​ ពិសេសការលើកយកហេតុផលពីភាពអយុត្តិធម៌ក្នុងសង្គមមកធ្វើឧប​សគ្គ និង​ផ្តល់ភាព​អស់​សង្ឃឹម​ដល់​កូន ដូចជា៖​រៀ​នបាន​ប្រយោជន៍​អី យើង​គ្មាន​លុយ​សូក​គេធ្វើ​ការងារ​​ទេ ឫ​គ្មាន​លុយ​រៀន​មហា​វិទ្យា​ល័យ​​ទេ ឫ​បង្ហាញ​ថា ​និស្សិត​បញ្ចប់​មហាវិទ្យា​ល័យ​ច្រើន​ណាស់​នៅភ្នំ​ពេញ​រក​ការងារ​ធ្វើមិន​បានផង កន្លែង​ការងារ​​ល្អៗ​គេ​ដាក់​កូន​គេ​អស់​ហើយ​... ។
ខ-ចំណុចអវិជ្ជមាន​មួយចំនួនរបស់​ឪពុកមា្តយ​ឬអាណាព្យាបាលក្នុងការអប់រំ​ទូន្មាន​​កូន
ការយល់​ដឹង​របស់​ឪពុក​ម្តាយ​ អាណាព្យាបាលមួយ​ចំនួន​ធំ​ក្នុង​ការអប់រំទូន្មាន​​កូន នៅមាន​កម្រិត  ។​ភស្តុ​តាង​ ជាច្រើន​អាច​ធ្វើ​ការបញ្ជក់ពី​បញ្ហានេះ​បាន​ដូចឧទាហរណ៍ពី​ម្តាយម្នាក់​ខាង​ក្រោម​៖  នៅពេល​ដែល​​ម្តាយ​​ហាម​​កូនតូច កុំ​ឱ្យ​រពិស រត់ឆ្លេ​ឆ្លាប្រយ័ត្ន​ដួល​ កូន​តូច​មិនស្តាប់​នៅ​តែ​រត់​ចុះ​រត់ឡើង​រហូត​ដល់​ ជំពប់​ដុំថ្ម​ដួល​​រលត់​​ក្បាល​ជង្គង់ ។ស្ថិតក្នុង​ស្ថាន​ភាព​នេះ​តើ​ម្តាយ​នោះឆ្លើយ​តប​ចំពោះ​គ្រោះថ្នាក់​របស់​កូន​យ៉ាង​ដូច​ម្តេច​ ? ចម្លើយ តាម​រយៈ​ការ​សង្កេត​របស់​ខ្ញុំ​មិន​ផ្លូវការ អាច​មាន​ពីរ​ធំៗ គឺ (១) ម្តាយ​នោះ លួងលោម​កូន​ឱ្យ​បាត់​​យំ​ដោយ​យក​រំពាត់​ទៅ​វាយ​ដុំ​ថ្ម​ ពីរ​ បីរំពាត់ ថាវា​ជាអ្នក​ធ្វើ​ឱ្យកូន​គាត់​ដួល ។​គាត់​ធ្វើ​បែបនេះ ដើម្បី​កូន​អស់​​ចិត្ត និង​បាត់​យំ ដែល​មានលក្ខណៈ​ជាការ​សងសឹក​ដុំថ្ម ។(២)​ម្តាយនោះ វាយកូន​បន្ថែម​ព្រោះ​បាន​ហាម​កូន​ហើយ​តែ​នៅតែ​មិនស្តាប់ ។គាត់​ធ្វើ បែបនេះ ដើម្បី​ឱ្យ​កូន​រាងចាល និង​ត្រូវ​ស្តាប់​បង្គាប់ ។ ទង្វើទាំង​ពីរខាងលើ​ សុទ្ធតែ​ជាទង្វើ​ខុសឆ្គង ព្រោះ វាមិនបាន​បង្ហាញ​ហេតុផល​ជាក់លាក់​ដល់​កូន​ពីមូលហេតុ​ដែល​នាំឱ្យ​កើត​មាន​គ្រោះ​ថ្នាក់​នេះទេ និង​មិន​បាន​ឱ្យ​កូនយល់​ដឹង​ក្នុង​បង្កា​គ្រោះថ្នាក់នៅ​ពេល​ក្រោយទៀត ដោយ​ជំរុញឱ្យ​កូន​មាន​ការប្រុង​ប្រយ័ត្ន​ខ្ពស់​ នៅ​ពេល​រត់លេង។កូនអាច​មើល​មិន​ឃើញ​ពីកំហុសឆ្គងរបស់​ខ្លួន​ដែល​​នាំ​ឱ្យដួល​នោះ​ទេ ព្រោះ​កំហុស​ត្រូវ​បាន​ទម្លាក់​ទៅ​លើ​ដុំថ្ម​ និង​ត្រូវបានវាយដុំដោយ​មិនបាន​បញ្ជក់​ពី​​ហេតុ​ផល​ដល់​គាត់ ។សកម្មភាពម្តាយ​ទី​២​ជា​សកម្មភាព​ខុស​ឆ្គង​បំផុត ព្រោះវា​បង្ក​គ្រោះ​ថ្នាក់​ពីរដង​ដល់​កូន​(ដួល និង​ត្រូវរំពាត់)​ ដែលប៉ះពាល់​ធ្ងន់​ធ្ងរ​ផ្នែក​ផ្លូវចិត្ត​ និង​ស្មារតីរបស់​ក្មេង ។ម្តាយគប្បី លួងលោម និង​ណែនាំ​កូន​ឱ្យ​ចេះ​មើល​ឃើញ​ពីកំហុសឆ្គង​ និង​ការ​ធ្វេស​ប្រហែស​​​របស់​ខ្លួន​ ដើម្បី​បង្កើន​ការប្រុង​ប្រយ័ត្ន​នៅ​ពេល​ក្រោយ​ទៀត​ទើបល្អ និង​មានលក្ខណៈតក្កភាព​ជាង ។ចំណុចអសកម្មមួយផ្សេង​​ទៀត​ គឺ​ឪពុក​ម្តាយ​ អាណាព្យាបាល​មួយ​ចំនួន​ធំ​ព្យាយាម​ធ្វើ​ការសម្រេច​ចិត្តជំនួស​កុមារ​ រាប់​ទាំង​ការ​ទិញ​សម្លៀកបំពាក់ សៀវ​ភៅ របស់​របរ​ប្រើ​ប្រាស់​ផ្សេងៗ និងការកំណត់​ទីកន្លែង​សម្រាប់​ដំណើរ​កំសាន្តជាដើម...។សកម្មភាព​ទាំង​នេះ ពួក​គាត់​មិនដែល​សួរ​យោបល់​​ ឫទុកឱកាស និង​ស្តាប់​គំនិត​យោបល់​កូនគាត់​ឡើយ ព្រោះ​ពួកគាត់​យល់​ថា ​កូន​ក្មេង​មិនទាន់​យល់ដឹង​អ្វីទេ ។ការយល់​ឃើញ​បែបនេះ ជា​ការ​ភ័ន្ត​ច្រឡំ​ឫជាកំហុសឆ្គងមួយ ព្រោះ​​កុមារ​មានការ​គិត និង​មាន​របៀបគិត​ជាក់​លាក់​មួយរបស់​គាត់​ ដែលឪពុកម្តាយ​និង​អាណាព្យាបាល​គួរឱ្យ​តម្លៃ។ការ​ទុក​ឱកាសឱ្យកុមារ​បញ្ចេញ​មតិ​យោបល់​និង​យកចិត្ត​ស្តាប់​មតិ​យោ​បល់​របស់​គាត់​ ជា​ការ​លើក​​ទឹក​ចិត្ត​និង​ជាការ​ហ្វឹក​ហាត់​មួយ​ធំធេង​ណាស់​ ដល់​គាត់ ព្រោះវាធ្វើ​ឱ្យ​អនាគត គាត់​មាន​ភាព​ក្លាហាន​ ​និង​សកម្ម​ក្នុង​ការងារ​សង្គម ។ ករណីដោយ​ឡែក​មួយ​ផ្សេង​ទៀត គ្រួសារ​ខ្មែរជាទូទៅ​មានទម្លាប់​ ពេល​ភ្ញៀវ​មក​​លេង​ផ្ទះ គាត់​មិនសូវ​ឱ្យ​ក្មេង នៅជិត​ឫ​ហូបបាយ​ជាមួយ​ទេ ព្រោះ​ពួក​គាត់​យល់​ថា ក្មេង​មានភាព​រញ៉េរ​ញ៉ៃនិង​ រំខាន​ដល់​ភ្ញៀវ ។​ជាកា​រ​ពិត​វា​អាច​រំខាន​មែន​ ប៉ុន្តែ​កុមារ​គួរ​សិក្សា​ស្វែង​យល់​ពីទំនាក់​ទំនង​សង្គម​នេះ ទើប​ល្អ​ប្រសើរជាង បើតាមគំនិត​របស់​អ្នក​​និពន្ធ ។ការលើក​ទឹក​ និង​ការបង្ហាញពីក្តីស្រឡាញ់ដ៏កក់​ក្តៅ​ដល់​កុមារជា​មធ្យោយ​ដ៏មាន​ប្រសិទ្ធភាពមួយ​ក្នុងការ​លើក​កម្ពស់​និង​អភិវឌ្ឍន៍កុមារ​ ដូច្នេះឪពុក​ម្តាយ​អាណាព្យា​បាល​​ត្រូវ​ចេះ លើក​សរសើរ​កូន​រាល់​ពេល​ដែល​គាត់​បាន​ធ្វើអំពើល្អ ឫ​ទទួល​ពិន្ទុ​ល្អក្នុង​ការសិក្សា...​។​ចំណុច​ចុង​ក្រោយ​សម្រាប់​ការបង្ហាញ​នេះ គឺ ការ​មិន​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​កុមារ​ស្វែង​យល់​ពីឧបករណ៍បច្ចេកវិទ្យាទំនើប​ដូច​ជា៖​ ទូរស័ព្ទ ជាដើម ។ការមិនឱ្យ​កុមារ​លេ​ង​​ទូរស័ព្ទនេះ ព្រោះមនុស្ស​ចាស់​ខ្លាចវា​ខូច និង​បាត់​បង់ ។​វា​ពិត​ជា​ត្រឹម​ត្រូវ​ព្រោះ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ភាគច្រើន​មាន​ជីវភាព​ក្រីក្រ​ ហើយ​ទូរស័ព្ទមាន​តម្លៃថ្លៃ ដូច្នេះ ការ​ខូច​ឬ​បាត់​បង់​​ជា​បច្ច័យ​​អាក្រក់មួយ ។ ប៉ុន្តែ​ទោះបី​ជា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ការ​ឱ្យ​កុមារ​លេង​ ទូរស័ព្ទ គឺជា​ជំហាន​ក្នុង​ការ​​ផ្តល់​​ឱកាស​ដល់​គាត់​ ស្វែង​យល់​ពី​វិទ្យា​សា​ស្ត្រ​បច្ចេកទេស ពិសេស​បំផុស​ទឹក​ចិត្ត​គាត់​ឱ្យ​ស្រឡាញ់​វិទ្យា​សាស្រ្ត ​។
"​កូន​ដែល​ចូល​ចិត្ត​ជំទាស់​នឹង​ឪពុក​ម្តាយ​ដោយ​ភាព​វៃឆ្លាត​ មិន​មែន​ជា​កូន​អាក្រក់​ទេ" ousa
និពន្ធដោយៈ ចៅ ឧស្សាហ៍ គ្រូបង្រៀនកម្រិតឧត្តម PTTC Svay Rieng

No comments:

Post a Comment

សូមផ្តល់ជាមតិយោបល់នៅចំណុចនេះ!